EUs nya klädlag

Slit och slänget fick mig att sluta som influencer – dags för fler att tänka om?

Emelina Seppänen, business development manager på Impact Loop.

En gång hade jag tusentals följare i sociala medier och fick nya gratiskläder varje vecka. Nu har jag tänkt om, skriver Impact Loops Emelina Seppänen i en krönika.

Krönikör och Business development manager

När jag för 10 år sedan började min resa som influencer öppnades en värld av obegränsade möjligheter och spännande samarbeten. Jag hade precis fått barn och via min mammablogg, och därefter instagram-konto, fick jag snabbt många följare. Både jag och barnen kunde i princip nästan varje dag klä oss i nya snygga outfits som serverades på silverfat.

Alla samarbeten och pressutskick gjorde att min garderob till slut höll på att svämma över.

Och någonstans här började jag ifrågasätta vad jag egentligen höll på med.

För även om det var kul att få jobba med min passion för mode och trender kände jag att det inte längre var hållbart. Det var nya kläder varje vecka som sen bara slängdes på hög. Jag insåg att min påverkan var mycket mer än bara alla fina bilder på Instagram – jag bidrog till en konsumtionshets som plötsligt kändes helt fel.

Förra veckan kom nya EU-krav på att bolag inte ska få förstöra eller bränna osålda kläder. För fast fashion-bolagen, som producerar alldeles för mycket kläder, kommer detta att bli ett nödvändigt uppvaknande.

Men vi måste också vända blicken mot alla influencers som, likt jag en gång i tiden, marknadsför denna ohållbara konsumtion. Annars kommer bolagen bara att hitta nya vägar att fortsätta producera för mycket kläder, lagförslag eller ej.

Fler måste inse att alla dessa nya plagg för att hålla sig “uppdaterad” inte bara skapar ett överflöd av kläder utan också bidrar till överkonsumtion – fast fashion kedjornas-bränsle till att bara producera mer. Vilket vår planet och även vi själva tillslut får betala dyrt för.

Om vi istället kan uppmuntra andra till att shoppa medvetet, satsa på tidlösa plagg och vara kreativa med det de redan har – kan vi tillsammans göra skillnad.

För mig var det en ögonöppnare att inse att min garderob inte bara var en samling plagg, utan en del av ett större problem. Slit och släng var inte bara en personlig ovana utan ett symptom på den ohållbara konsumtionskulturen som väldigt många av oss är en del av. 

Jag bestämde mig till slut att avsluta mina långa samarbeten och idag fokuserar jag på hållbart mode – 2023 har mina inköp av kläder varit 100 procent second hand med undantag för ett par nya sneakers.

Det är nu hög tid för influencers att göra samma sak – om man inte redan gjort det. Maktpositionen med tusentals eller till och med hundratusentals följare kräver ett stort ansvar. 

Vi behöver alla ställa oss frågan: Vad är det vi vill influera andra till?

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.