Mobilitet

Mobilitetsbolaget svänger om och drar igång nytt: “Större möjligheter”

Jonas Nyvang. Foto: Stilride.

Mobilitetsbolaget Stilride har byggt ett starkt varumärke med sin el-motorcykel. Men nu svänger bolaget om – och satsar allt på sin bakomliggande vik-teknik. I nya bolaget Stilfold ska man lära fordonsbranschen att forma metall.

Reporter

Stilride har under de senaste tre åren kämpat hårt för att få ut en väldesignad och eldriven mobilitetsprodukt på marknaden. Med utgångspunkt i sin välkända och patenterade vikteknik Stilfold – även kallat "industriell origami" − har bolaget under den senaste tiden svängt mot att framförallt bli en teknikpartner till andra fordonstillverkare.

Faktum är att Stilfold blir namnet på det nya moderbolaget, medan Stilride blir dotterbolag.

Detta bekräftas av vd Jonas Nyvang.

"Så är det, vi fokuserar vår verksamhet på tekniken. El-motorcykeln kommer att gå ut på marknaden enligt plan, men vi fortsätter inte utvecklingen av nya produkter i dagsläget eftersom vi ser att det finns större möjligheter med att sälja tekniken."

Bygger ny utbildning

Som ett erkännande av att man är på rätt spår, har Stilfold precis beviljats 5 miljoner kronor från EIT Manufacturing för att sjösätta en helt ny utbildningsplattform i Europa.

MetaFold Academy kommer att byggas upp som ett nätverk med fyra utbildningsinstitutioner och Stilfold som projektägare. 250 ingenjörer och formgivare ska så småningom ges möjlighet att uppgradera sina kunskaper inom avancerad metallformningsteknologi.

"Vi drar igång med utveckling av utbildningsmodulerna i slutet av maj, för att kunna köra igång efter sommaren", säger Jonas Nyvang.

Först ut som pilotkund är Volvo Group, som tillverkar lastbilar och anläggningsmaskiner. Därefter ska utbildningen kunna erbjudas till studenter på ingenjörsprogram, men även anpassas till specifika företag. Ambitionen är också att kunna erbjuda enskilda kurser för individer som vill stärka sin kompetens på området.

Varför är tekniken så intressant att den blir utbildning?

"Det handlar framförallt om att man kan reducera antalet delar och öka materialeffektivitet i tillverkningsprocessen. Det ger lägre materialanvändning, mindre energibehov och lägre klimatavtryck. Dessutom kan du gå snabbare från idé till prototyp och vidare till färdig produkt. Eftersom man skapar en maskinell och robotiserad process blir det verktygslöst."

Kommer vi se flygplan och lastbilar som ser ut som era motorcyklar nu framöver?

"Nej, jag tror att man främst kommer att använda tekniken för vissa delar eller komponenter snarare än som designuttryck. Det handlar om att göra fordonen lättare, effektivare och med färre delar. Där finns det en hel del pengar och klimatavtryck att spara", avslutar Jonas Nyvang.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.